Home » De Postcodeloterij is in overtreding, volgens de Reclame Code Commissie
Opmerkelijk

De Postcodeloterij is in overtreding, volgens de Reclame Code Commissie

Volgens de Reclame Code Commissie (RCC) is de bekende Postcodeloterij in overtreding geweest. Dat heeft de organisatie deze week bekend gemaakt. De loterij zou HEMA-cadeaukaarten uitreiken aan haar winnaars, maar dat is blijkbaar niet gebeurd. Volgens de RCC is dat een overtreding, omdat de loterij er wel mee heeft geadverteerd via reclames op televisie.

Klager meldt zich

Het is niet de eerste keer dit jaar dat de Postcodeloterij een klacht krijgt toegewezen. Dit keer ging de klacht over het niet ontvangen van een HEMA-cadeaukaart, van 15 euro. Volgens de persoon die de klacht indiende, zou de loterij gegarandeerd een cadeaukaart als welkomstcadeau uitreiken. Toen deze niet werd uitgereikt, nam de persoon contact op met de loterij en diende een klacht in.

De loterij claimt echter dat niet iedereen recht heeft op de cadeaukaarten. Spelers ontvangen namelijk geen cadeaukaart als zij een maand gratis meespelen. Dit heeft met de algemene voorwaarden te maken. Deze voorwaarden moeten voorkomen dat mensen alleen deelnemen voor gratis loten en cadeaukaarten, om het lidmaatschap vervolgens weer af te breken.

Voorwaarden niet benoemd

De Postcodeloterij adverteerde met de HEMA-cadeaukaarten, maar liet de algemene voorwaarden hierin achterwege. De klager was hier, naar eigen zeggen, niet van op de hoogte. Volgens de loterij zijn deze voorwaarden wél duidelijk benoemd. Deze staan bijvoorbeeld op de website.

Postcodeloterij is het niet eens met de klacht

De Postcodeloterij is van mening dat de klager alleen meedeed om de cadeaukaart en alle andere cadeaus die de loterij uitreikt. Uit de administratie is gebleken dat de persoon niet langer dan een maand stond ingeschreven bij de loterij en het lidmaatschap snel heeft opgezegd. De klager had vervolgens geen recht op een HEMA-cadeaukaart.

De RCC stelt iets anders vast dan de Postcodeloterij. De loterij was van mening dat de algemene voorwaarden duidelijk werden benoemd. De RCC concludeert anders. De loterij “verzekerde” spelers namelijk van een cadeaukaart. Hiermee ontbrak er dus essentiële informatie. De informatie die alleen op de website is beschreven, is niet voldoende.

De RCC is tot het besluit gekomen dat de Postcodeloterij inderdaad in overtreding is geweest. De loterij mag haar reclames niet meer op deze manier inrichten en uitzenden. Of de klager alsnog een cadeaukaart heeft ontvangen, dat is niet bekend. Eerder dit jaar kreeg de loterij al een klacht, naar aanleiding van gestuurde e-mails.