Home » Eerste Nederlandse kansspelaanbieder lanceert nieuwe WK-reclame
Kansspelautoriteit

Eerste Nederlandse kansspelaanbieder lanceert nieuwe WK-reclame

Het Wereldkampioenschap Voetbal staat bijna voor de deur. Over minder dan 3 weken wordt de eerste wedstrijd afgetrapt in Qatar – een dag later is het Nederlands Elftal aan de beurt. Hoewel het WK veel kritiek en onbegrip opleverde, hebben aanzienlijk veel Nederlandse online casino’s besloten om tóch reclamespotjes uit te gaan zenden. Eén van deze aanbieders heeft deze week een gloednieuwe Oranje reclame gelanceerd.

Oranje T-shirts

Op het eerste gezicht heeft de kansspelaanbieder haar best gedaan. Vanzelfsprekend is het gehele decor feloranje gekleurd en wordt er luidkeels meegezongen. Het bijzondere aan het reclamespotje is echter, dat de kansspelaanbieder niet zomaar blanco T-shirts gebruikt. Dit zijn namelijk zelfontworpen T-shirts van het casino.

Dit zijn de “Grote Speler Oranje Shirts”. De reclame is samengesteld door een reclamebureau. De reclame speelt zich af in een gezellig café waarbij vriendschap en samen voetbal kijken centraal staan.

Shirts voor spelers

Natuurlijk heeft de kansspelaanbieder de oranje T-shirts beschikbaar gesteld voor spelers die een weddenschap afsluiten tijdens het WK. Dit kan door minimaal € 20 euro in te zetten op een speciale WK-weddenschap. Door bonussen kunnen spelers het shirt – waarvan slechts een beperkt aantal beschikbaar is – in handen krijgen.

Hierbij houdt het casino zich prima aan de regels, want voor een bonus dient de speler minimaal 24 jaar te zijn.

Beperkt aantal

Nog steeds is het WK in Qatar een punt van discussie – zeker wat betreft reclame maken. Eerder deze week lanceerde supermarktketen Jumbo een speciale WK-reclame, waarin de Toppers en rapper Donnie te zien zijn. De reclame kreeg echter veel kritiek, omdat deze voor een deel afspeelde op een bouwplaats.

Ook de Ksa attendeerde Nederlandse kansspelaanbieders hierop. De voorzitter van de Kansspelautoriteit riep casino’s op om het aanbod van reclames “beperkt”  te houden tijdens het WK – zeker wat betreft het imago van gokreclames.

Zowel digitale als live casino’s mogen gokreclames uitzenden op televisie en internet. Het ziet er echter naar uit, dat deze reclames binnen 2 jaar niet meer te zien zijn. De Tweede Kamer is bezig met een algeheel verbod.