Home » Reclame Code Commissie laat Vriendenloterij de reclame aanpassen
Wet & Regelgeving

Reclame Code Commissie laat Vriendenloterij de reclame aanpassen

Na het ontvangen van een klacht heeft de Reclame Code Commissie aan de Vriendenloterij bevolen om de reclame aan te passen. De indiener van de klacht was van mening dat de Vriendenloterij aan misleiding deed en kreeg daarbij bijval van de Reclame Code Commissie.

Misleidend

De klacht tegen de misleidende reclame van de Vriendenloterij werd op 15 september 2022 gehonoreerd. De reclame zou Artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code geschonden hebben. Hierin valt te lezen dat een reclame niet oneerlijk mag zijn. Voorbeelden daarvan zijn reclames die als misleidend of agressief worden ervaren. De melder was van mening dat de Vriendenloterij aan misleidende reclame deed in de vorm van e-mails en kreeg bijval van de Reclame Code Commissie.

Promotionele herinneringsmail van de Vriendenloterij

De Vriendenloterij erkende dat het om een promotionele herinneringsmail ging en dat er een zogenaamde balk met progressie zichtbaar was. Volgens de aanbieder kwam dit doordat de persoon die de klacht indiende eerder een mail had geopend. De persoon is toen door op bepaalde plekken door te klikken op een actiewebsite terechtgekomen. Het mailadres is daardoor bekend bij de Vriendenloterij en die stuurde dus een mail ter herinnering.

Indiener van de klacht krijgt zijn gelijk

Hoewel de Vriendenloterij zich nog verweerde, werd de man die de klacht indiende in zijn gelijk gesteld. Hij zei niet bewust een mail te hebben geopend of bewust naar de site van de Vriendenloterij te zijn gegaan. Daarnaast zei hij nooit zijn gegevens te hebben gedeeld. Deze verklaring was genoeg voor de Reclame Code Commissie om de man in zijn gelijk te stellen. Als gevolg van het in het gelijkstellen van de man die de klacht indiende, werd de Vriendenloterij verzocht om de reclame aan te passen. Deze was volgens de Reclame Code Commissie in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Veel online en live casino’s hebben ook te maken met de regels van de Nederlandse Reclame code.