Home » Spaanse toezichthouder wil dat loterijen zich houden aan strenge reclameregels
Wet & Regelgeving

Spaanse toezichthouder wil dat loterijen zich houden aan strenge reclameregels

Naast online casino’s en bookmakers, moeten ook loterijen zich houden aan strikte reclameregels. Dit stelt de Spaanse toezichthouder Dirección General de Ordenación del Juego (DGOJ).

Maatregelen volgens DGOJ

De DGOJ is van mening dat het nemen van strikte maatregelen noodzakelijk is. Gokreclames zouden moeten voldoen aan strikte eisen en dit geldt tevens voor loterijen, makelaars en andere derde partijen. Loterijen zouden vanaf nu ook aan leeftijdsverificatie moeten doen. Dit was eerst niet verplicht, maar volgens de DGOJ zou dit nu wel moeten. Daarnaast zouden de loterijen minderjarigen beter moeten informeren. Minderjarigen mogen namelijk niet deelnemen aan welk kansspel dan ook.

Naar aanleiding van een voorstel van het hervormen van de gokwet, zijn de maatregelen voor gokreclames aangesterkt. Gokreclames zouden bijvoorbeeld altijd een maatschappelijke boodschap moeten bevatten. Daarnaast worden de gokreclames in Spanje alleen uitgezonden tussen 01.00 en 05.00 uur. Binnenkort zullen reclames van loterijen ook aan deze regel moeten voldoen.

Nederland minder strikt

In Nederland werkt het anders. Loterijen mogen reclames uitzenden na 21.00 uur. Daarnaast wordt er vaak ook een rolmodel gebruikt in de reclames om klanten te trekken. Voor online casino’s en bookmakers is het vanaf juni 2022 verboden om rolmodellen in te zetten. Dit geldt echter nog niet voor reclames van loterijen. Wel dient er van tevoren onderzoek verricht te worden naar de invloed die het rolmodel heeft op potentiële klanten. Als het blijkt dat het rolmodel bijvoorbeeld te veel invloed heeft op jongeren, mag het model niet ingezet worden in reclames waar gokonderwerpen zoals online gokkasten en live casino’s et cetera in voor komen.