Home » STER heeft goede zaken gedaan het afgelopen jaar
Kansspelautoriteit

STER heeft goede zaken gedaan het afgelopen jaar

Gokreclames zijn een veelbesproken onderwerp. Zeker het afgelopen jaar. En dat is niet voor niks. Naast de sceptische opvattingen van zowel de overheid als van Nederlandse inwoners, blijken deze reclames onder aan de streep veel op te leveren.

Dat heeft het AD vastgesteld. Door gokreclames uit te zenden op televisie heeft STER (Stichting Ether Reclame) ongeveer 7,5 miljoen euro omzet binnen gehengeld. Dit is een aanzienlijk hoog en indrukwekkend bedrag.

Met de komst van de nieuwe KOA wet in Nederland, zijn Nederlandse online casino’s bevoegd om gokreclames uit zenden – mits zij zich aan de regels houden.

Meer betalen voor reclames

Het AD is het afgelopen jaar een onderzoek gestart naar de gedraaide omzet van gokreclames. Hieruit kwam het omgezette bedrag naar voren. Klaarblijkelijk betalen kansspelaanbieders aanzienlijk meer om de gokreclames te laten vertonen op de televisie. Daarom dit hoge bedrag van STER.

Hoewel casino’s zich aan de regels houden – dat heeft de Ksa vastgesteld – bestaan er nog veel zorgen rondom deze advertenties. Zo is het gokpercentage aanzienlijk gestegen de afgelopen maanden.

Dat heeft onder meer te maken met de legalisatie van gokken in een online casino – hierin krijgen spelers onder meer toegang tot online slots en andere spellen.

Gokreclames met een doel

Gokreclames zijn in eerste instantie niet in het leven geroepen om spelers te werven – adverteerders mogen zich niet zomaar richten op een doelgroep. Deze reclames zijn er om ervoor te zorgen dat spelers naar een legale aanbieder surfen. Ook zijn gokreclames pas na 10 uur ’s avonds te zien.

Hoewel de illegale gokmarkt voor een groot deel teruggedrongen is, zwerven er nog steeds illegale casino’s rond op het internet en deze kunnen gevaarlijk zijn voor spelers. Deze aanbieders doen niets aan de veiligheid en hanteren geen limiet op ingezette bedragen.

Lagere frequentie

Het AD heeft eveneens vastgesteld dat er minder reclames worden vertoond op de Nederlandse buis. Dat heeft te maken met de nieuwe maatregelen, die op 30 juni 2022 ingingen.

Zo mogen bekende Nederlanders niet meer meespelen in een gokreclame. Door deze maatregel zijn er in plaats van 15 reclames per dag, er nu nog 13 te zien.