Home » Kritiek rondom WK van 2022 in Qatar
Opmerkelijk

Kritiek rondom WK van 2022 in Qatar

De kritiek rondom het WK van 2022 in Qatar lijkt er niet minder op te worden. De bouw van het nieuwe stadion zorgde voor veel ongeloof en verdriet. Zo bleken de arbeidsomstandigheden bar slecht te zijn. Klaarblijkelijk zo slecht, dat verschillende werknemers het niet overleefden.

En dat ontketende discussies. Is het wel verantwoord op het WK in Qatar door te laten gaan? Ook rondom de marketing bestaan twijfels. Een bekende kansspelaanbieder heeft aangegeven niet terughoudend te zijn met reclame maken en benoemd daarbij dat het zelfs belangrijk is. Ook buiten het WK om.

Kritieken rondom gokreclames

Deze week was de marketingdirecteur van een bekende loterij aanwezig bij een radioprogramma. Samen met de presentator werden verschillende gespreksonderwerpen besproken. Ook kwamen de marketingstrategieën aan bod tijdens het gesprek. Zoals gokreclames en sportsponsordeals.

En dat is niet vreemd. Dit lijkt het gesprek van de dag te zijn – ook in de Tweede Kamer wordt erover gediscussieerd.

Vanzelfsprekend kwam ook het naderende WK ter sprake. Veel mensen lijken van mening te zijn dat adverteren niet gepast is tijdens dit grote sportevenement – gezien de verschrikkelijke werkomstandigheden.

Is een volledig verbod op zijn plek?

De Tweede Kamer is volop bezig om een reclameverbod voor kansspelaanbieders invoeren. Het streven is om begin 2023 de eerste maatregelen door te voeren.

De marketingdirecteur gaf in het radiogesprek aan dat een volledig verbod nadelig kan werken. Zo is hij van mening dat illegale kansspelaanbieders op deze manier vrij spel krijgen. Door gokreclames weten spelers immers welke aanbieder veilig en legaal is om te bezoeken.

Begin 2025 zijn alle gokreclames permanent verboden. Kansspelaanbieders zijn nu al bezig met andere strategieën bedenken. Gokreclames werden in oktober 2021 legaal – door de invoering van de KOA wet. Digitale en live casino’s dienen zich echter wel aan de regels te houden.

Binnenlandse marketing

Aanzienlijk veel kansspelaanbieders kiezen ervoor om niet af te reizen naar Qatar. De marketing wordt veelal binnenlands uitgevoerd. Dit is een bewuste keuze. Zij willen echter wel laten zien dat zij achter het Nederlands Elftal staan – daarom wordt het Huis van Oranje georganiseerd.

Er zijn veel kansspelaanbieders die speciale gokspellen aanbieden tijdens het WK. Aanzienlijk veel Nederlandse online casino’s haken aan.