Home » AGA stelt nieuwe regelgeving op omtrent marketing en reclame voor sportweddenschappen in Amerika
Wet & Regelgeving

AGA stelt nieuwe regelgeving op omtrent marketing en reclame voor sportweddenschappen in Amerika

De American Gambling Association (AGA) heeft afgelopen dinsdag haar regelgeving omtrent marketing en reclame voor sportweddenschappen vernieuwd. De nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat er een verbod komt op het woord ‘risk free’ in reclames en ook studenten zullen beter worden beschermd tegen de risico’s van het gokken.

Responsible Marketing Code for Sports Wagering update

De American Gambling Association heeft op dinsdag laten weten dat zij hun Responsible Marketing Code for Sports Wagering hebben geüpdate. Volgens de Amerikaanse branchevereniging is deze code de norm die de verantwoordelijkheid bij marketing en reclame bij sportweddenschappen bepaalt.

Een van de belangrijkste vernieuwingen in deze code is de bescherming voor jongvolwassenen. Hiermee worden spelers bedoeld die zich in de leeftijdscategorie bevinden dat ze naar de Universiteit gaan. Er is namelijk een verbod opgesteld om partnerschappen tussen sportwedstrijden en universiteiten te promoten, te adverteren of te verkopen. Wel is er een uitzondering gemaakt voor inhoud dat zich bezighoudt met verantwoord gokken en het bewust maken van de risico’s van het gokken.

Tevens zijn sportweddenschappen verboden voor amateur- en universiteitsatleten. Ook is het zo dat de aanbieders een leeftijdsbeperking van 21 plus dienen toe te voegen aan iedereen die voorkomt in de reclames voor sportweddenschappen. Dit geldt overigens voor alle spelers die wedden op sportwedstrijden. De leeftijd wordt veranderd naar 21 plus.

De term ‘risk free’ is verboden

Iets dat ook in de nieuwe regelgeving is opgenomen, is het verbod op de term ‘risk free’ in reclames. Dit komt doordat er in Amerika een vrouw naar de rechter is gestapt om deze term. De vrouw kreeg namelijk ‘risk free’ bets en hierdoor dacht zij verder geen risico te lopen. De term ‘risk free’ maakte geen verschil uit, want de vrouw verloor al haar inzet. Hierdoor besloot de vrouw om een rechtszaak aan te spannen tegen de Amerikaanse bookmaker Caesars Sportbook. Hiermee eiste zij dat de term ‘risk free’ verboden zou worden.

Bill Miller, de voorzitter en CEO van de American Gambling Association, gaf het volgende aan over de vernieuwde regels:

“Reclame speelt een essentiële rol bij de migratie van consumenten weg van roofzuchtige illegale sportwedkantoren en naar de bescherming van de legale, gereguleerde markt, terwijl het verantwoorde spelmiddelen biedt. De AGA en onze leden zetten zich in voor een duurzame markt die kwetsbare bevolkingsgroepen beschermt en consumenten de kennis en hulpmiddelen geeft om sportweddenschappen leuk te houden voor volwassenen.” (Bill Miller).

In Nederland ‘risk free’ al langer verboden

De term ‘free risk’ is in Nederland al langer verboden. Sinds het begin van de online kansspelmarkt is er al in de Reclamecode Online Kansspelen (ROK) beschreven hoe online casino’s en andere aanbieders van kansspelen mogen adverteren. Risicoloze weddenschappen, die op hetzelfde neerkomen als free risks, mogen in Nederland niet worden genoemd in reclames.

Ook wordt er in de Reclamecode Online Kansspelen vermeld dat gokken niet mag leiden tot geluk en dat de speler geen risico loopt tijdens het spelen van bijvoorbeeld online gokkasten. Met de term ‘free risk’ wordt dit eigenlijk wel beweerd.