Home » De marketing van online casino’s
Marketing van online casino's
Wet & Regelgeving

De marketing van online casino’s

De afgelopen tijd is veel te doen om de online casino’s. Is er voor deze casino’s wel ruimte in onze samenleving? En is het niet erg slecht dat de online casino’s sinds 2021 behoorlijk vrij spel hebben? Dat zijn vragen waar menig expert momenteel zijn/haar hoofd over buigt. Sinds de regulering op 1 oktober 2021 is duidelijk geworden hoe groot de markt is rondom online casino’s.

Dat dit inzichtelijk is geworden, dat is aan verschillende factoren te danken. Ten eerste speelt de regulering een belangrijke rol. Als je nu een account bij een gokbedrijf aan wilt maken, kun je dit alleen doen bij een bedrijf met een vergunning. Deze bedrijven hebben hun zaakjes op orde, waardoor je mogelijk al snel een account bij nóg een online casino maakt. Voordat je het doorhebt, ben je bij meerdere online casino’s tegelijkertijd aan het spelen.

Daarnaast is de toenemende populariteit te danken aan de marketing. Online casino’s lijken een eindeloos marketingbudget te hebben; in deze markt gaan echt vele miljoenen om. Maar, hoe voeren online casino’s nou precies marketing? En met welke regels en wetten krijgen de online casino’s op dit gebied te maken?

Eindeloze marketingbudgetten

Het is hoe dan ook opvallend dat elk online casino een ongekend groot marketingbudget heeft. Als je nader op de bedrijven inzoomt, is dit echter logisch te verklaren. Je kunt een online casino namelijk als een normaal bedrijf zien. Een normaal bedrijf heeft klanten nodig, net zoals dat een online casino spelers nodig heeft. De online casino’s doen er daarom alles aan om zoveel mogelijk nieuwe spelers aan te trekken.

Sinds de regulering is dit alsmaar heviger geworden. Vanaf dat moment streden namelijk in eerste instantie 10 online casino’s tegen elkaar. Deze casino’s streden om dezelfde mensen, waardoor veel bedrijven besloten om hier oprecht veel geld in te pompen.

Daarnaast besloten veel bedrijven om interessante welkomstbonussen aan te bieden. Dát is uiteraard erg interessant voor elke nieuwe speler.

TV spotjes

In de afgelopen tijd is er een hoop commentaar gekomen op de TV spotjes van online casino’s. Volgens tegenstanders zorgen deze spotjes voor een toenemende hoeveelheid gokverslavingen. Of dit daadwerkelijk het geval is, valt uiteraard niet met zekerheid vast te stellen.

Wat wel met zekerheid vastgesteld kan worden, is dat je op TV echt veel spotjes van online casino’s tegenkomt. Deze spotjes worden allemaal na 21.00 uur uitgezonden, aangezien kinderen hier niet mee in aanraking mogen komen.

Maar, het is niet zeker of de online casino’s op deze manier marketing kunnen blijven voeren. Veel tegenstanders roepen namelijk op tot een totaal verbod van reclames van online casino’s. Volgens hen zorgen de online casino’s alleen maar voor verslavingen.

Om de marketing van online casino’s is in ieder geval een hoop te doen. Laten we vooral niet vergeten dat we scherp moeten blijven. Het is goed dat de gokmarkt gereguleerd is, maar het brengt wel talloze nieuwe uitdagingen met zich mee. Je kunt je afvragen of de gevolgen op voorhand goed ingeschat zijn.

Wat dat betreft, zal de tijd het leren en kunnen we er voor alsnog vanuit gaan dat gokverslaafden passende hulp krijgen. Voor alsnog hebben online casino’s preventief meer gedaan aan gokverslaving dan fysieke casino’s.