Home » Geen stijging in aantal gokreclames, terwijl het aantal goksites juist toeneemt
Opmerkelijk

Geen stijging in aantal gokreclames, terwijl het aantal goksites juist toeneemt

Hoewel het aantal aanbieders van online gokwebsites toenam, is er geen sprake van een stijging in het aantal gokreclames dat op TV te zien is. Dit bleek uit een onderzoek van Screenforce. Uit datzelfde onderzoek bleek dat 5,2 procent van de gokreclames terechtkomt bij jongeren onder de 24 jaar.

Tussen de 4200 en 5300 reclamespotjes

Het aantal reclamespotjes dat te zien was schommelde maandelijks tussen de 4200 en 5300. Dat aantal was het laagst in oktober 2021, toen de online gokmarkt net opende. Het hoogtepunt werd bereikt in januari 2022. Alleen september 2022 kwam in de buurt van die maand. Er werden toen slechts zo’n 100 reclamespotjes minder getoond dan in januari het geval was. Sinds februari 2022 was er een daling zichtbaar in het aantal reclamefilmpjes. Dit had te maken met maatregelen die werden genomen door tv-zenders. Er kwamen beperkingen op het aantal gokreclames per reclameblok en ook mochten er geen zogenaamde tag-ons (korte herinneringen na een volledig filmpje) getoond worden tijdens de reclames.

Aandeel van gokreclames is klein

In vergelijking met andere reclames die zichtbaar waren, was het aandeel van de gokreclames klein. Op de tijden dat er gokreclames zichtbaar mochten zijn, waren in januari 5273 van de 121.491 reclamespotjes afkomstig van gokwebsites. Slechts 4,3 procent van de zichtbare reclames was dus van een gokbedrijf. In september was dit aandeel nog lager. Toen was er namelijk sprake van een aandeel van 3,9 procent.

Minder jongeren bereikt

Rondom reclames van gokbedrijven vinden veel discussies plaats. Deze gaan onder andere over het beschermen van bepaalde risicogroepen. Een voorbeeld daarvan is de groep jongeren tot en met 23 jaar. De reclamecode heeft voorgeschreven dat maximaal 25 procent van de reclames bij die groep terecht mag komen. Uit onderzoek is gebleken dat het percentage vele malen lager ligt. Maandelijks ligt het tussen de 3,8 procent en 6,3 procent. Ook hier was het aandeel het hoogst in januari 2022. Tussen april en augustus was er sprake van een dalende lijn. In september was er weer sprake van een stijging, al bleef het aandeel nog altijd onder dat van de maanden voor juni 2022.