Home » Save the Student krijgt waarschuwing van ASA over misleidend artikel over gokken
Opmerkelijk

Save the Student krijgt waarschuwing van ASA over misleidend artikel over gokken

Naar aanleiding van een geplaatst artikel over matched betting op de website van Save the Student, heeft de Advertising Standards Authority (ASA) de organisatie op de vingers getikt. Het artikel dat zij hebben geplaatst, zou namelijk misleidend zijn en daarnaast minderjarige bezoekers bereiken.

Misleidende informatie

De Advertising Standards Authority heeft de Britse website Save the Student een waarschuwing gegeven. De website zou namelijk misleidende informatie hebben geplaatst in het artikel over matched betting. De reclametoezichthouder ASA kwam op de website namelijk een artikel tegen dat ging over matched betting en klikte daar vervolgens op. Het artikel bevatte advertentie voor een groep op Facebook over matched betting. Matched betting wordt gezien als een bepaalde techniek waarbij de speler van het casino gokt op beide uitkomsten van de sportwedstrijd. Op deze manier kunnen er met weinig risico free bets worden vrijgespeeld.

In het artikel op de website van Save the Student worden stappen aangegeven waarin staat beschreven hoe je een matched bet, kunt plaatsen. Vervolgens zou de lezer worden doorverbonden naar de Facebook-groep over matched betting. In het artikel werd meermaals aangegeven dat spelers rijk konden worden van matched betting. Tevens werd er een review geplaatst van een speler die beweerd zou hebben in twee maanden 600 Britse ponden te hebben verdiend dankzij de informatie dat werd weergegeven in de Facebook-groep.

Cijfers kloppen niet

In het artikel stond eveneens een kop met de titel ‘Hoeveel winst kan ik maken?’. Onder deze kop werd beschreven dat spelers tot maar liefst 95 procent van het bedrag van de free bet overhielden. Dit zou betekenen dat zij hier winst uit hadden behaald. Uit een onderzoek van ASA blijkt echter dat dit percentage veel lager ligt, dan er in het artikel werd beweerd. ASA diende een claim in bij Save the Student om het niet kloppende percentage op de website aan te passen.

Ook stelde ASA dat in het artikel niet werd beschreven dat de speler veel tijd kwijt zou zijn aan matched betting. Veel spelers zouden namelijk niet in de buurt kunnen komen van de genoemde bedragen die je aan matched betting zou kunnen verdienen. Hierdoor werd het artikel dan ook gezien als misleidend.

Minderjarigen bereikt?

Het artikel werd niet alleen beoordeeld als misleidend door de reclametoezichthouder, maar het zou ook minderjarigen hebben bereikt. Het bedrijf achter Save the Student is namelijk Grip Media. De website van Grip Media heeft een veel jongere doelgroep. De ASA stelde dat het artikel van Save the Student deze minderjarigen zou kunnen hebben bereikt.

Uiteindelijk bleek dit niet zo te zijn. Grip Media deelde de statistieken uit Google Analytics van de website met de ASA. Hieruit bleek dat de meeste bezoekers op het artikel terecht waren gekomen door ‘matched betting’ als zoekterm in Google in te voeren. De meeste bezoekers hiervan zouden tussen de 25 en 34 jaar oud zijn.

In de gedeelde gegevens van Grip Media miste echter een aantal gegevens. Het percentage van bezoekers dat onder de 18 was, kwam niet naar voren in deze statistieken. De ASA stelde hierdoor dat de aangeleverde statistieken niet voldoende was om te kunnen oordelen. Wel was het artikel en het mogelijke bereik van jongeren onder de 18 in strijd met regel 1.3. van de CAP. In deze regel staat beschreven dat reclame-uitingen gemaakt moeten worden met een verantwoordelijkheidsgevoel naar de samenleving toe.

Save the Student moest het artikel van de website verwijderen. Later hebben zij het artikel echter opnieuw gepubliceerd, maar dit keer zonder boodschappen over het kunnen verdienen van grote bedragen door matched betting.